☎️نصاب مناقصهگران در مناقصات چه تعداد است؟☎️
اصولاً با توجه به تعریف مناقصه و فرایند محور بودن آن و لزوم کنترل هر مرحله از فرایند برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، وجود دو مرحله، از شرکت در مناقصه تا تعیین برنده یا تأمینکننده نیاز دستگاه، متصور است که باید ضمن بررسی این دو مرحله نصاب را در هر کدام از این مراحل مورد بررسی قرار دهیم.
⭐️اولین مرحله – استعلام ارزیابی کیفی
پیش از ایجاب بوده و ارزیابی صلاحیت یا همان ارزیابی کیفی است که تکلیف تعداد متقاضیان قبل از ورود به مرحله بررسی پیشنهاد در ماده 10 آییننامه ارزیابی کیفی روشن شده است و این ماده اشعار دارد: «الف- حداقل تعداد مناقصهگران واجد شرایط (فهرست کوتاه) برای دعوت به مناقصه ... به شرح زیر تعیین میشود: 1. پنج مناقصهگر در کارهای پیمانکاری در صورت استفاده از فهرست بهای پایه منتشر شده توسط سازمان 2. سه مناقصهگر در سایر مناقصات ب- در صورتی که تعداد افراد واجد شرایط به حد نصاب نرسد، برای یک بار فرایند ارزیابی تجدید میشود و در ارزیابی دوم با حداقل دو مناقصهگر که دارای بالاترین امتیاز باشند، مناقصه برگزار میشود و در غیر این صورت، طبق جزء (2) بند «ط» ماده (2) قانون، تأمینکننده یاد شده، انحصاری تلقی و معامله طبق بند «الف» ماده (29) قانون انجام میشود.» که در اینجا به علاقه مشارفت (یعنی آنچه در شرف انجام و وقوع است و در آینده محقق میشود) عنوان مناقصهگر به متقاضی داده شده است، مثل وقتی که به دانشجوی دکتری عنوان دکتری میدهیم. لذا این بند مستند قانونی برای تعیین تعداد مناقصهگران نیست.
⭐️دومین مرحله – فرایند پاکت مناقصه
بررسی پاکت لفاف پیشنهاد یا همان ایجابهای دریافتی است. که خود در 3 بخش مورد بررسی قرار میگیرد.
?1-ارزیابی پاکت الف یا اثبات قصد و توان شامل بررسی تضامین و تأیید صحت آنها که شکلی میباشد.
?2-ارزیابی پاکت ب یا فنیبازرگانی شامل 2 قسمت:
الف-بررسی اسناد مناقصه از جمله قرارداد و سایر منضمات به فرایند مناقصه که به صورت شکلی خواهد بود در مناقصات یک و دومرحلهای
ب-1-بررسی سریع مشخصات فنیبازرگانی و تأیید حداقلهای خواسته شده توسط کمیسیون در مناقصات یک مرحلهای
ب-2-بررسی مشخصات فنیبازرگانی و تأیید حداقلهای خواسته شده به همراه امتیازدهی به معیارهای تعیین شده توسط کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دومرحلهای
?3-ارزیابی پاکت ج یا مالی شامل 4 قسمت:
☂️الف-بررسی برگه قیمت و آنچه به عنوان تجزیه بها و آنالیز الزامی بوده یا از طرف مناقصهگزار خواسته شده است که همان ارزیابی شکلی توسط کمیسیون خواهد بود. (توجه به بخشنامههای شماره 1232579/96 و 76574/100 سازمان برنامه)
☂️ب- تعیین دامنه قیمتهای متناسب توسط کمیسیون (توجه به بخشنامه شماره 158764/94 سازمان برنامه).
☂️ج-متناسبسازی قیمت یا نحوه تأثیرگذاری امتیازهای فنی بر قیمت با توجه به فرمول قیمت تراز که فقط در مناقصات دومرحلهای رخ میدهد.
☂️د- تعیین صحت مبانی قیمتها و بررسی و کنترل تجزیه بهاء؛ [مستند به بند ب ماده 20 قانون و تبصره ماده 10 مستندسازی]
که اگر قیمت نفر اول تعیین شده، بیش از 10 درصد نسبت به برآورد اولیه کمتر یا بیشتر باشد بایستی با ارجاع امر به کمیته فنی بازرگانی در دو موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد: 1- توجیهپذیری یا امکانپذیری قیمتها 2- صحت مبانی و آنالیزهای قیمت؛ برنده احتمالی پس از این اعلام نظر، توسط کمیسیون مورد تعیین و اعلام قرار میگیرد.
در این مرحله بر اساس بند الف ماده 24 قانون، کم بودن تعداد مناقصهگران از حد نصاب تعیین شده در اسناد مناقصه از شروط تجدید مناقصه بر شمرده شده است که با توجه به وجود 3 بخش در این مرحله لازم است جهت حفظ صرفه و صلاح و جلوگیری خرید نامناسب که از عدم رقابت مناسب حاصل میگردد؛ حد نصاب مناقصهگران از سوی مناقصهگزار تعیین شود که اصولاً 2 و بیشتر است چون تکلیف یک متقاضی ایجابدهنده با نام انحصار در ماده 2 قانون روشن شده است و باید با رعایت صرفه و صلاح با وی وارد مذاکره جهت اخذ تخفیف و رسیدن به قیمت مناسب مورد نظر دستگاه شد، ولی با توجه به عبارت «مناقصهگران» و تعریف آن یعنی کسی که «اسناد مناقصه را دریافت و در مناقصه شرکت مینماید» الزاماً تعداد ایجابهای صحیح و گذر کردن از 3 بخش مذکور و رسیدن به چند پاکت قیمت یا ج صحیح که با هم رقابت کنند مطرح نیست یعنی این تعداد میتواند به قبل از بازگشایی پاکتهای «ج» یعنی تعداد پیشنهادهای فنی (یا پاکتهای «ب») مورد قبول هم باز گردد (پیشنهاد معتبر قابل قبول) تا در صورت عدم رسیدن به آن تعداد، مناقصه مورد تجدید قرار گیرد. ولی بهتر است همان تعداد پاکت ج صحیح و سالم را مبنی قراردهیم.
?علی قره داغلی- خرداد 98?
https://t.me/qarahdaghi/15