Notice: unserialize(): Error at offset 3465182 of 3465183 bytes in /home/qanoonname/domains/qanoono.ir/public_html/libraries/joomla/cache/controller.php on line 205 مهلت اعتبار پیشنهاد در مناقصه و فرآیند انتخاب مشاور
باسلام
آیا در قانون مناقصات و آیین نامه های مربوط و سایر قوانین محدوده ای برای مهلت اعتبار پیشنهادها در مناقصه و فرآیند انتخاب مشاور ذکر شده است و یا صرفا طبق نظر مناقصه گزار و مطابق با اعلام مدت اعتبار مذکور در اسناد مناقصه می باشد؟
تمدید مدت اعتبار پیشنهادها در مناقصات چه هنگام و به چه شکل رخ میدهد؟
مطابق بند ژ ماده 1 آییننامه اجرایی ماده 13 قانون اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات مناقصات «اعتبار پیشنهادها: مدت زمانی که مناقصهگر متعهد میگردد در صورت ابلاغ کارفرما نسبت به انعقاد قرارداد اقدام نماید و برابر با مدت اعلام شده در اسناد میباشد، در غیر این صورت برابر با پایان اعتبار تضمین شرکت در مناقصه میباشد» زیرا به استناد جزء 3 بند الف ماده 24 قانون برگزاری مناقصات، پایان مدت اعتبار پیشنهادها خود از دلایل تجدید مناقصه است.
از سویی دیگر جهت شناخت اهمیت این مدت باید مطلع بود که به استناد بند ی ماده 2 قانون، مدت اعتبار پیشنهادها باید در برنامه زمانی مناقصه دیده شده و بر اساس جزء 5 بند ب ماده 14 قانون «مدت اعتبار پیشنهادها» جزء اسناد و مفاد اسناد مناقصه برشمرده شده است که این برنامه و اسناد بر اساس بند ب ماده 6 آییننامه مستندسازی؛ باید در جلسه پیش از فراخوان به تصویب کمیسیون مناقصه برسد یعنی کمیسیون کفایت اسناد بدهد.
همچنین با توجه به ماده ۲۱ قانون، این برنامه زمانی و مدت اعتبار پیشنهادها میبایست به گونهای تنظیم گردد که اولاً احتمال 2 هفته زمان برای بررسی آنالیزهای قیمت توسط کمیته فنیبازرگانی و ثانیاً زمان لازم برای ادامه فرایند انعقاد قرارداد با نفر دوم در صورت امتناع نفر اول دیده شده باشد (یعنی2 برابر زمان لازم برای ارایه تضمین انجام تعهدات و امضای قرارداد از طرف نفر اول در برنامه زمانی در نظر گرفته شود)
در ادامه فرایند مناقصه و براساس بند ج ماده 18 قانون، باید توجه داشت که زمان جلسه گشایش پاکتهای قیمت در مناقصات دومرحلهای در اولین جلسه گشایش پاکتها اعلام خواهد شد که این مدت فقط برای یک بار تا سقف مدت اعتبار پیشنهادها قابل تمدید است.
اهمیت دیگر مدت اعتبار پیشنهادها با توجه به جزء 3 بند ب ماده 8 قانون، خودنمایی میکند زیرا اعتراضاتی که یک ماه پس از اعتبار پیشنهادها ارسال شده باشد مشمول رسیدگی از سوی هیأت رسیدگی به شکایت نیست.
اما مهمترین نکته در خصوص مدت اعتبار پیشنهادها، الزامات انعقاد قرارداد است زیرا بر اساس بند الف ماده 21 قانون، قرارداد با برنده مناقصه باید پیش از پایان مدت اعتبار پیشنهادها منعقد شود. این مدت حداکثر برای یک بار و برابر مدت پیشبینی شده در اسناد مناقصه قابل تمدید است و مطابق بند ذیل جدول شماره 3 و 5 آییننامه تضمین معاملات دولتی سال 94 «... مهلت مناقصهگزار در امضا و ابلاغ قرارداد حداکثر تا پایان مدت اعتبار پیشنهادها است.»
البته این مدت بر اساس متن پیش فرض فرم ضمانتنامه شرکت در فرایند ارجاع کار آییننامه تضمین سال 94 ربطی به «مدت اعتبار ضمانتنامه شرکت در مناقصه که سه ماه بوده و حداکثر سه ماه دیگر قابل تمدید است» ندارد (ولی بر اساس بند آخر آن صدور ضمانتنامه برای بیش از این زمان 3 ماهه فقط به شرط درج در آگهی مناقصه امکانپذیر است) لیکن در صورت تمدید مدت اعتبار پیشنهادها میبایست تدابیر لازم برای تمدید مدت اعتبار ضمانتنامه شرکت در فرایند ارجاع کار نیز به عمل آید و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.
در خصوص مدت اعتبار پیشنهادها در خرید خدمات مشاوره نیز در بند 16 ماده 2 آییننامه خرید خدمات مشاوره آمده است: «مدت اعتبار پیشنهادها: مدتی که پیشنهادهای فنی و مالی مشاوران معتبر است و پس از آن، در صورتی که قرارداد منعقد نشدهباشد، پیشنهادهای مشاوران فاقد اعتبار میباشد و فرآیند خرید خدمات مشاوره باید تجدیدشود؛» و وضع به همان منوال ذکر شده در خصوص مناقصه است.
?علی قره داغلی-15 اسفند 1397?