(کتاب قابل جستجو)

ورود به سامانه قانون‌نامه 

نسخه الکترونیک کتاب قوانین و مقررات برگزاری مناقصه و مزایده - ویرایش دوازدهم (بهار 1403) منتشر شد

  1. m
  2. پرسش و پاسخ آزاد مناقصه مزایده
  3. سه شنبه, 30 مهر 1398
  4.  اشتراک از طریق ایمیل
با سلام
درخصوص برگزاری مناقصات با مبالغ بالاتر از حد نصاب پایه یک ، چه الزامات و دستورالعمل های قانونی را می بایست رعایت کرد و بررسی ظرفیت پیمانکاران به چه صورت خواهد بود؟
پاسخ پذیرفته شده
علی قره داغلی
استاد مدرس
پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
با بررسی موادی از مقررات می‌توان تکالیف دستگاه مناقصه‌گزار را در این خصوص استخراج نمود.
بر اساس بند ب ماده 17 آیین‌نامه ارزیابی کیفی «در استعلام ارزیابی مناقصاتی که مبلغ برآوردی آن‌‌ها بیش از یک‌صد برابر مبلغ معاملات متوسط باشد، برای امتیازدهی تجربه می‌توان تعداد و حجم کارهای واجد امتیاز را کمتر از موارد مذکور در بند «الف» این ماده تعیین کرد»‌ یعنی کمتر از «... چهار کار مشابه با حجم معادل یا بیشتر از موضوع مناقصه توسط پیمانکار اجرا شده باشد...» که این یکصد برابر معاملات متوسط در رشته‌هایی نظیر مرمت آثار باستانی، کشاورزی و کاوش‌های زمینی تا 4.2 برابر بیشتر، در رشته‌های ارتباطات و تاسیسات و تجهیزات تا بیش از 7.3 برابر، در رشته ساختمان و ابنیه تا بیش از 10.5 برابر و در رشته‌هایی نظیر نفت و گاز، راه و ترابری، صنعت و معدن، آب و نیرو تا بیش از 15.7 برابر هنوز در پایه 1 قرار دارند. ولی برای موضوعات با مبلغ بالاتر از حد نصاب پایه یک می‌بایست از دستورالعمل صادره در تهیه فهرست بلند مناقصه‌گران به شماره 50252/100 مورخ 1/6/1388استفاده شود.
که مطابق آن؛ ابتدا باید «حداقل 2 تا 3 نوبت آگهی ارزیابی کیفی در یک روزنامه کثیرالانتشار کشور و پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات»‌ منتشر شود در حالی که لازم است شرکت‌های متقاضی دارای «گواهینامه صلاحیت پیمانکاران پایه یک رشته مورد نظر» بوده و نام آن‌ها «در پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات http://iets.mporg.ir و پایگاه معاونت به نشانی http://tec.mporg.ir» موجود باشد. شرط لازم دیگر آن است که شرکت‌ها دارای «ظرفیت خالی در پایه یک رشته مورد نظر» باشند. اما مهم‌ترین مورد که باید از سوی مناقصه‌گزار در این ارزیابی احراز شود «انجام حداقل یک کار مشابه با کار مورد نظر در پنج سال گذشته با مبلغ حداقل یک‌سوم مبلغ برآوردی، به روز شده در سال برآورد براساس شاخص تعدیل گروهی» است.
پس از احراز تمامی موارد مذکور فهرست کوتاه تهیه خواهد شد که مبنایی برای دعوت به مناقصه خواهد بود.
اما نکاتی دیگری که باید کنترل شود آن است که؛ چنان‌چه براساس ماهیت کار داشتن صلاحیت در بیش از یک رشته مورد نظر باشد متقاضیان باید صلاحیت و ظرفیت خالی در سایر رشته‌ها را نیز داشته باشند.
همچنین استفاده از گروه همکاری متشکل از دو یا چند پیمانکار به گونه‌ای که خواسته دستگاه اجرایی را تأمین کند، بلامانع است. اما داشتن پایه یک رشته اصلی برای آن‌ها الزامی است.
شایان توجه است که اگر تعداد پیمانکاران واجد شرایط فهرست کوتاه کمتر از حد نصاب تعیین شده در بند «الف» ماده (10) آیین‌نامه ارزیابی کیفی یعنی 5 و 3 باشد، نحوه عملکرد براساس بند «ب» ماده مذکور (یعنی یکبار تجدید و استفاده از کمتر این نصاب در بار دوم) یا مفاد ماده 23 آیین‌نامه یاد شده (تکمیل فهرست با پیمانکاران تکمیل ظرفیت یا پایه بعدی) خواهد بود.
در ماده 23 آیین‌نامه ارزیابی کیفی در بند «الف»، در خصوص نحوه تعیین ظرفیت پیمانکاران در هر رتبه و رشته و در بند «ب» در خصوص قبول گزارش خوداظهاری مناقصه‌گران ضمن کنترل آن با اطلاعات منتشر شده در پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات با معیارهایی از جمله پایه و رشته، توان مالی، تجهیزات و تدارکاتی، تعداد کارهای در دست انجام که «ظرفیت مبلغ مجاز» را نیز در پی دارد (زیرا این دو در گواهی‌نامه‌های صادره توأمان مورد تأیید قرار می‌گیرند) بحث شده است.
اما نکته اینکه باید به استناد بند 5 بخشنامه 2 ثبت اطلاعات قرارداد‌ها در پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور به شماره: 747894/97 مورخ: 28/12/1397 «پیرو پیش‌بینی به عمل آمده، همزمان با ثبت اطلاعات قراردادی در پایگاه، اطلاعات آن قرارداد در سامانه ساجات نیز اعمال و در ظرفیت کاری مشاوران یا پیمانکاران لحاظ خواهد شد. از آنجا که شرکت‌های مهندسین مشاور و پیمانکاران، مسؤولیت اظهار قراردادهای منعقد شده، حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تاریخ انعقاد قرارداد را در سامانه ساجات بر عهده دارند، در صورت لحاظ نشدن خودکار اطلاعات قرارداد در سامانه ساجات، موظف هستند رأساً نسبت به ثبت آن (در سامانه ساجات) اقدام کنند.»
در بند «پ» این ماده نکاتی ذکر شده است که می‌تواند در ارجاع کار به بیش از ظرفیت کاری پیمانکاران به آن‌ها استناد نمود؛ از جمله اینکه «ارجاع کار تا 25 درصد بالاتر از ظرفیت کاری پیمانکار، منوط به تأیید کمیته ‌فنی‌بازرگانی است.» و «در صورتی که تعداد پیمانکاران دارای ظرفیت در رشته و پایه مورد نظر در فهرست کوتاه، کمتر از 5 مناقصه‌گر باشد، مناقصه‌گزار می‌تواند فهرست کوتاه را با استفاده از سایر پیمانکارانی که ظرفیت کاری آن‌‌ها تکمیل باشد یا پیمانکاران پایه بعدی از طریق ارزیابی کیفی تکمیل کند».
علی قره‌داغلی- 3 آبان 1398
مرجع ها
  1. https://t.me/aliqarahdaghli/2187
پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
سلام
درمناقصات دولتی ملاک اینکه در این مناقصه رشته پیمانکار (ابنیه یا آب یا تاسیسات باشد) چیه؟؟
بعنوان مثال مخزن بتنی آب از فهرست بها ابینه پرداخت میشود
علی قره داغلی
استاد مدرس
پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
باسلام
ممنون از پاسخگویی شما استاد گرامی
در ابتدای دستورالعمل شماره 100/50252 مورخ 1388/6/1 به بند ب ماده 12 آیین نامه اجرایی بند الف ماده 26 قانون برگزاری مناقصات استناد شده است آیا این بخشنامه جهت تهیه لیست بلند برای برگزاری مناقصات محدود نیست؟
ضمناً درصورت امکان درخصوص بند 3 این بخشنامه ( دارا بودن ظرفیت خالی در پایه یک رشته مورد نظر ) توضیح بفرمایید .
اگر برآورد مناقصه دوبرابر پایه یک رشته ای باشد بررسی ظرفیت خالی به چه صورت خواهد بود؟

عملاً با توجه به انتشار آگهی بحث از مناقصه محدود بی معنی است
در خصوص ظرفیت خالی نیز باید گفت به علت بالاتر بودن مبلغ مناقصه از ظرفیت‌های معین شده برای پیمانکاران، خالی بودن ظرفیت ریالی در اینجا مورد نظر است.
در خصوص برآورد 2برابر پایه یک نیز تفاوتی با کمتر از آن نیست یعنی فقط پیمانکارانی را می‌توان برای لیست کوتاه گزینش نمود که ظرفیت کامل ریالی پایه 1 آنها خالی بوده و کار مشابهی به اندازه یک سوم حجم برآوردی مناقصه انجام داده باشند.
پاسخ پذیرفته شده Pending Moderation
باسلام
ممنون از پاسخگویی شما استاد گرامی
در ابتدای دستورالعمل شماره 100/50252 مورخ 1388/6/1 به بند ب ماده 12 آیین نامه اجرایی بند الف ماده 26 قانون برگزاری مناقصات استناد شده است آیا این بخشنامه جهت تهیه لیست بلند برای برگزاری مناقصات محدود نیست؟
ضمناً درصورت امکان درخصوص بند 3 این بخشنامه ( دارا بودن ظرفیت خالی در پایه یک رشته مورد نظر ) توضیح بفرمایید .
اگر برآورد مناقصه دوبرابر پایه یک رشته ای باشد بررسی ظرفیت خالی به چه صورت خواهد بود؟
  • صفحه :
  • 1


هنوز به این بحث پاسخی داده نشده است
مهمان
پاسخ شما
عکس یا فایل مورد نظر خود را با کلیک بر روی دکمه آپلود - بارگزاری نمایید - فرمت های پشتیبانی شده : gif,jpg,png,jpeg,zip,rar,pdf
• وارد کردن • حذف Upload Files (Maximum File Size: 3 MB)

Sharing your current location while posting a new question allow viewers to identify the location you are located.

کد امنیتی
To protect the site from bots and unauthorized scripts, we require that you enter the captcha codes below before posting your question.

آخرین پاسخ ها

سلام وقت بخیر در تایید فرمایش جناب آقای کریمی یک پاسخ استعلام پیدا کردم که تقدیم میکنم. پاسخ ا...
سلام وقت بخیر به نظر میرسد اگر این اقدام کارفرما با اطلاع و از روی عمد باشد مشمول عنوان تدلیس (فریب...
سلام وقت بخیر درخصوص شرکت ایران خودرو یک رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری که البته قدیمی است و برای...
قراردادهاي پيمانكاري اساساً در حين اجرا و انجام عمليات، با توجه به خطا در طرح اوليه، اشتباه در تهيه ...
در مورد صورت‌وضعیت‌های موقت:مطابق بند (الف) ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان کارفرما مکلف است ظرف مدت ۱۰ رو...
سلام خیر - تضمین در قراردادهای موضوع حقوق عمومی تابع آیین نامه تضمین معاملات دولتی مصوب 1394 است و ...
باسلام و احترام با توجه به اینکه چندین مرتبه مزایده عمومی برگزار شده است، به نظر تنها راهکار واگذار...
سوال مهم ** آیا برگزاری تشریفات به مبلغ پروژه هم بستگی دارد؟ مثال یک پروژه بالای ۵٠ میلیارد اگر ٣ ب...
سلام، موضوعیت صورتجلسه عنوان شده مشخص نیست و ضرورتی برایصورتجلسه کردن چنین موضوعی در ضوابط مشاهده ...
با سلام، در ابتدا با توجه به اینکه با سه مناقصه گر روند مناقصه را پیش بردند فرض را بر این میگیریم که...
باسلام و احترام بستگی به نوع قرارداد دارد، ممکن است قرارداد تابع آیین نامه تضمین معاملات دولتی مصوب...
باسلام و احترام ابتدا بفرمایید، برآورد اولیه بر اساس فهرست بهاء سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه شده...
آیا استفاده‌ از شروطی نظیر پیمانکار / تامین کننده حتما باید بومی شهر یا استان خاصی باشد ، در سامانه ...
ماده 24 قانون شرایط لغو یا تجدید مناقصه را برای کمیسیون مناقصه مشخص کرده است تغییرات جزئی که در ماهی...